ازدواج در اسلام

روابط زن ومرد قبل وبعد از ازدواج

ازدواج در اسلام

روابط زن ومرد قبل وبعد از ازدواج

اخلاق اقتصادی

اخلاق اقتصادی 


یا ایها الذین امنوا انفقوا من طیبات ماکسبتم و ممّا اخرجنا لکم من الارض و لاتیمموا الخبیث منه تنفقون
ای کسانی که ایمان دارید از قسمت‌های پاکیزه اموال خود در طریق پروردگار انفاق کنید و ناپاکی‌ها را ببخشید، در حالی که خود حاضر نیستید آن‌ها را بپذیرید و کراهت دارید،‌بدانید خداوند بی‌نیاز و سزاوار ستایش است(اگر همة خوبی‌ها را برای همه بخواهید به شما عنایت می‌کند)
الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشاء، و الله یعدکم مغفره منه و فضلاً و الله واسعٌ علیم
شیطان فقر را به شما وعده می دهد و به فحشا می کشاند و پروردگار است که آمرزش و فضلش را به شما ارزانی داشته است (زیرا) وسعت دهنده ای آگاه است
به بیان دیگر شیطان آینده‌ای با فقر و سقوط و تهیدستی را پیام به شما می‌دهد و از همین راه به فحشاء و انحرافتان می‌کشاند در حالی که پروردگار به آمرزش و جبران کاستی و رسیدن به فزونی وعده می‌دهد زیرا قدرتش گسترده است و او دانا است(ولی شما نمی‌دانید)
یوتی الحکمه من یشاء و من یوتی الحکمه فقد اوتی خیراً کثیرا و یذکّر اولوالالباب
دور اندیشی را به هر که خواهد می دهد و هرکه را چنین دانشی دهد خیر فراوانی نصیبش می‌کند و جز خردمندان به این نکته آگاهی ندارند
و ما انفقتم من نفقه او نذر فان الله یعلمه و ما للظّالمین من انصار  ان تبدوالصدقات فنعماهی و ان تخفوها و تؤتوا الفقراء فهو خیرلکم و یکفّر عنکم من سیئاتکم و الله بما تعلمون خبیر(آل عمران 267-271)
هر آنچه از خرج و نذر و بخشیدن (برای کمبودها) صرف می‌کنید خداوند همه را می‌داند و هیچگاه یاور ظالمین نیست و از صدقات چه به ظاهر و چه در باطن به فقیران می‌دهید بهتر از آن را خواهید یافت و سبب رفع زشتی‌های شما است و خداوند به آنچه می‌کنید آگاه است
پروردگار دربارة یکی از علل اساسی ازدواج می‌فرماید:(بعد از سفارش به تقوی و یتیمان)
و ان خفقتم الّا تقسطوا فی الیتمی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی او ثلث و رباع فان خفتم الّا تعدلوا فواحده او ما ملکت ایمانکم ذلک ادنی الّا تقولوا    (نساء 4-5)
اگر بیم دارید که زمینة‌عدالت اجتماعی در بین بی‌سرپرستان رعایت نمی‌شود با زنان برگزیده خویش دو یا سه یا چهار ازدواج(دائم) کنید و در ضمن اگر می‌ترسید عدالت بین (یتیمان و همسران) برقرار نکنید با یک همسر یا کنیز بسازید که به خروج از ستم نزدیک‌تر است
لیس علیک هداهم و لکن الله یهدی من یشاء و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم و ما تنفقون الابتغاء وجه الله و ما تنفقوا من خیر یوف الیکم و انتم لا تظلمون، للفقراء الذین احصروا فی سبیل الله لا یستطیعون ضرباً فی الارض یحسبهم الجاهل اغنیاء الذین ینفقون اموالهم بالّیل و النهار سراً و علانیته فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لاهم یخزنون
هدایت بر عهدة تو(ای پیامبر) نیست ولی خداوند هر آنکه را استعداد بیند و بخواهد هدایت می‌کند و هرچه در راه خدا از نیکی و خیرات انفاق کنید به خویشتن بخشیده‌اید و با این عمل به شما ظلم نمی‌شود انفاق به آنان که در تنگنا قرار گرفته‌اند و از شدتش آن‌ها نمی‌توانند مانند سایرین تلاش کنند و ناآگاهان می‌پندارند به خاطر پاکدامنی ایشان فقیر نیستند در حالی که از سیمای ایشان با وجود دست دراز نکردن نمی‌توان دریافت که محتاجند
و بدانید هرچه در شب مخفی و در روز آگاهانه می‌بخشید اجر آن نزد پروردگار محفوظ است باکی نداشته باشید و نگران نباشید(که خداوند می‌داند)
با ازدواج، انگیزه، تلاش، تعلیم، انفاق، محبّت به نزدیکان و مردم شکل می‌گیرد حتّی بسیاری از علماء و عرفا معتقدند عشق نهائی با مقدمة زناشوئی کامل می‌گردد
با ازدواج، مسئولیت همسر و فرزند سبب می‌شود انسان مدیریت اقتصادی واخلاقی و اجتماعی خویش را به تدریج به دست آورد از اسراف یعنی زیاده‌روی‌ها در غیر جایگاه خود و حتّی ولخرجی کردن در جایگاه خود(تبذیر) پرهیز می کند و درآمد خویش را تقسیم می‌کند
همسران در آغاز این مرحله ابتدا سخن گفتن نیکو را می آموزند،‌رفتار صحیح را عمل می‌کنند، به تدریج بین هم اصلاح می‌کنند،‌لباس مناسب را می‌پوشند و سلیقه‌های خوب را به معاشرت می‌گیرند و از بدی‌ها در خانواده جدا می‌شوند
با یکدیگر صبح برمی‌خیزند،‌تلاش می‌کنند، غذا می‌خورند و ثروت و محبّت خویش را در جهتی مشترک تقسیم می‌کنند قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله است:‌که در بارة زنان تقوای الهی پیش گیرید زیرا آنها نزد شما ودیعه هستند آنها را با امانت خداوند دریافت کرده و آمیزش جنسی با آنان را با کلام خداوند(خطبه) حلال کنید، در مقابل آنها نیز پوشش و روزی خود را در حد عرف بر شما حق دارند
رعایت این حدود الهی شرط هر یک از ما(زن و مرد) برای ازدواج ایده‌آل است محبّت ارمغانی است از جانب پروردگار متعال که عوض آن همان هدایت و اجرای حدود الهی است گرچه این ضوابط در مقابل این روابط گستره ظاهراً هراس انگیز یا برای افراد تنبل سخت است امّا بدون تلاش آیا کسی می‌تواند به قلّة تکامل و رشد که توان درک همة کهکشان‌ها و اعماق زمین و کوهستان ها است نایل شود
تربیت اسلامی در خانواده‌هایی که اخلاق و احکام را توأم دارند شکل مکتبی می‌گیرد در این فضا گرچه دین و احکام مسیر خویش را توسط مجاهدان طی می‌کند ولی ما را هم به این صراط مستقیم می‌طلبد تا با همّت والا وارد زندگی جدیدی ضمن ازدواج بشویم
تجربه و دانسته‌ها نشان می‌دهند ارجحیتهای مردان و زنان متفاوت است مردان، در زنانشان، همان اندازه سرمایه گذاری می‌کنند که زنان در مردانشان، اما به شیوه های متفاوت ، مردان به عمل، موفقیت شغلی و آثار آن در رفاه مادّی زوج، استقلال و آسایش خانواده ارجحیت می‌دهند در حالیکه زنان به نوبه خود، رابطه با ‌موفقیت و رمانتیک، وابستگی متقابل و ابراز احساسات در بین زوجین و خانواده را مهم می‌دانند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد