هدف
زنان و مردان آرمانگرا به شرط آنکه در آغاز به هدف یکدیگر آشنا گردند زندگی سالم و پایداری خواهند داشت یکی میگوید فلانی را دیدم چون زیبا بود پسندیدم، دیگری میگوید همکارم بود،سومی میگوید دست بر قضا سفری بود و صدائی و یا… آری همه این بهانهها را مدبر اللیل و النهار و پروردگار متعال برای پیوند مقدس ازدواج رقم زده است
ولی ازدواجی هم داریم که از ابتدا به شرط(لا) است آری شرط آن است که معبود اصلی، آقا و مولا و سرور و همه چیز ما برایمان پسندیده است چون او امضاء کرده است آنها خواستگاری میکنند راستی ما فکر میکنیم به ازدواج زیبای خدیجه سلام الله علیها، یا علی علیه السلام، آن ها چگونه همسر خویش را انتخاب کردند و بعد از آن زینب کبری واقعاً چه شرطی را در خانواده حاکم نمودند؟ از ابتدا به چه و کی میاندیشیدند؟
اینجا است که حسابها تسویه میگردد «هرکس از ظنّ خود شد یار من» و کل یعمل علی شاکلته
در هر حال اگر هدف کاذب و موقتی و یک قرن یا نیم قرن شکوفا و شاداب بماند و گاهی یک شبه فاتحه آن خوانده شود به همان نسبت اطمینان دارد
ولی اگر دوستی جاودانه باشد،به قول حافظ به شاهراه طریقت گذرتوانی کرد، اگر:
دلا زنور ریاضت گر آگهی یابی چو شمع خنده زننده ترک سر توانی کرد
تو تا لب معشوق و جام میخواهی طمع مدار که کار دگر توانی کرد
آری کفو یا همطرازی همین ایمان است و معادلاتی چون عفّت، پاکی با جلوگیری از حرام و تجمّلات و پوشش ظاهر و باطن را گویند گرچه امانتدرای، حتّی رعایت آن در مقابل دشمنان و دینداری یعنی پیوند هنجارها و رفتارهای خانوادگی با معنی الهی و در مجموع ازدواج بدون دردسر را هم گویند
بنابراین نتیجه میگیریم که بیبندوباری،استفاده ابزاری و روابط مبادلهای و نداشتن انس و محبّت مانع ازدواج سالم است در این تصمیم گیری های عجولانه که با احساس علاقه ظاهری است باید تجدید نظر کرد
دینداران مهمترین اخلاقشان حیا و متانت است و هوس را فدای عقیده نمیکنند
گرچه خانمها بیشتر به عنوان حمایت و همدمی و به زبان آوردن احساسات خویش ازدواج میکنند ولی اگر:هم صحبت عالی تری چون یکتا رفیق هستی، خالق همة ما، همراز سرّ نگهدار شبهای تار را پشتیبان حقیقی خود کنند و بعد تصمیم بگیرند همسری مطابق رضای او برگزینند گرچه ثروتمند نباشد و به جای زیبائی و سیرتی نیکو، امانت،شجاعت، علم و متانت داشته باشد بهتر نیست؟ و مردان هنگام خلوت یا نماز بخواهند همسری پاک دامن نصیبشان گردد و در انتخاب بین دختران مختلفآنکه بندة خاص و محجوب وسالم باشد را برگزینند
نیکو تر نیست ؟
آنان میدانند که همسر و فرزند و ثروت و مادر و پدر، مسکن و مقام حتّی علم نمیتواند هدف انسان باشد زن و مرد مانند دو بال هستند که هواپیمایشان با موتور علم حلم ذکر فکر بیداری همه قوای جسمانی در کنار نیروهای الهی مانند بقاء در فناءعزت در ذلّت،فقر در غنا،صبر در بلا، نعمت در سختی معنی میدهد و حرکت همچنان ادامه پیدا میکند