آشنائی با مبانی و سنّتها
بعد از درک هدف متکامل خویش که به زندگی هر روز معنی تازهتری میدهد و تا بی نهایت ادامه دارد رسیدن به وسایلی بدون نقص ضروری است پایبندی و اطاعت و لذت در کنار این سنتها و آمیزههای فرهنگی است که به زندگی تنوع میبخشد و در عین قانونمندی این سنتها خواصی در این روشها و آهنگها موجود است که ناخودآگاه تربیت سالم را برای همة اعضاء خانواده و بستگان فراهم میکند
برای تربیت جامعه اسلامی رفتارها و گفتار و اندیشههای خوب(اسوه حسنه) که همان سنن پیامبران و معصومین علیهم السلام است باید مستقیم و غیرمستقیم وارد آداب زندگی شود
این مهم در صورتی امکان دارد که ما سنتها را باور داشته باشیم
یکی از علل ثواب برای مستحبات همین است که ما با تکرار به تدریج وارد حوزه اعمال معصومین علیهم السلام گردیم و عضو اهل بیت آنان باشیم(سلمان منّا اهل البیت)، و بیجهت نبوده است که او (سلمان) برگام های امیرالمؤمنین علیه السلام و آن حضرت نیز به قدوم رسول الله صلی الله علیه و آله اقتدا میکنند و همین است که او خود میفرماید: من از کودکی با او، در کنار او و به دنبالش می رفتم و تربیت و خلق و خوی او را گرفتم حال در این ارتباط شیعیان هم اولین چیزی که نثار یکدیگر میکنند محبت اهل بیت(علیهم السلام) است که در بین خویش و محیط کار و خانه و سرزمین و دانشگاه و حوزه با صفا و سنتهای ایشان زندگی می کنند و چه پیوندی بالاتر از عروسی و خطبة ازدواج که انشاء آن را پروردگار متعال امر کرده است و برای پدر و مادر ما یعنی حضرت آدم و حوا علیهما السلام خوانده است
هنوز هم که سالها از اسلام عزیز و بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله) میگذرد ما شاهد خانوادههائی هستیم که با صوت نیکوی اذان و قرآن و نماز جماعت به پا می خیزند و هرکس در این فرهنگ وارد میشود شکل قرآنی می گیرد و آرامش مییابد آنان در مجالس خویش از کلام معصومین گرانقدر و در بحث از نظر علماء و احوالات شهداء و رزمندگان دلیر گذشته و حال مایه میگیرند ادب و سلام و صلوات را در کنار نتایج عقلانی زیور معاشرت می کنند و چه خوش میدرخشند آنانکه قرآن دربارة ایشان میگوید: فی بیوتٍ اذن الله ان ترفع و یذکر فیه اسمُه یسبّح له فیها بالغدوّ الاصال، در منازلی که خداوند رخصت داد تا افراشته شود و یادآور شود نامش و برای اوصبحگاهان(بامدادان) و شامگاهان تسبیح بجا آورده شود
بیان فرهنگ قومی و سرزمین و حتّی دهات یکی از مهمّترین اقدامات قبل ازدواج است حتّی گاهی در مسافرت و با صحبت خبرگان فامیل میتوان به تدریج با سلیقه های خانواده و طرز برخورد آنها آشنا گشت
حضرت رسول(صلی الله علیه و اله) با رسومات مبارزه نکردند بلکه آنها را تبدیل کردند در میان جاهلان عرب که ارزش دختران را نمیدانستند آنقدر حدیث در تکریم ایشان گفتند و دختر معصومشان را گرامی داشتند که حتی دشمنان اسلام و امام در مقابل نام فاطمه سلام الله علیها نمیتوانسنتند مستقمیاً مبازره کنند تا آنجا که زنده به گور شدن تدریجاًبه خوب و گرامی بودن «زن» تبدیل شد و در صحنه های مختلف اجتماعی تا زمان حضور حجتال محمد علیه السّلام حضور خانمهای مؤمن ادامه دارد و بدبینی به زنان و دوست نداشتن آنها دلیل کم ایمانی است